Słowniczek logopedyczny A – D

Dziś prezentuję pierwszy wpis z serii „Słowniczek logopedyczny”. Powstał on, aby zebrać w jednym miejscu większość pojęć logopedycznych oraz pokrewnych (np. z dziedziny neurologii), które logopeda powinien znać.

A -> D

Afazja – utrata zdolności do rozumienia i/lub tworzenia wypowiedzi na skutek uszkodzenia pewnych struktur mózgowych. Wyróżniamy afazję kodującą (zaburzone tworzenie wypowiedzi), dekodującą (zaburzone rozumienie) oraz mieszaną.

Afonemia –zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego z brakiem sprawności odróżniania głosek.

Afonia – bezgłos, całkowita utrata możliwości wytwarzania głosu z powodu niedowładu mięsni krtaniowych.

Agnozja – trudności w rozpoznawaniu bodźców.

Agrafia – zaburzenia zdolności pisania.

Agramatyzm – budowanie wypowiedzi bez uwzględnienia zasad gramatycznych.

Akalkulia – zaburzenia zdolności liczenia.

Alalia – specyficzne zaburzenie procesu kształtowania się mowy na skutek uszkodzenia centralnego układu nerwowego, spowodowane działaniem czynników egzogennych.

Alalia prolongata – opóźniony rozwój mowy, to zaburzony proces uczenia się języka przez dziecko od samego początku jego nabywania.

Aleksja – zaburzenia zdolności czytania.

Amnezja – zakłócenia procesów zapamiętywania.

Anartria – brak rozwoju mowy lub utrata wcześniej nabytych umiejętności wytwarzania dźwięków mowy na skutek uszkodzenia układu pozapiramidowego, ośrodków pnia mózgu i dróg unerwiających narządy mowy.

Ankyloglosja- wada anatomiczna w obrębie aparatu mowy, która ma postać krótkiego wędzidełka języka.

Anozodiaforia – podwyższony nastrój, obojętność emocjonalna w stosunku do własnej choroby.

Anozognozja – nieświadomość obiektywnie istniejących zaburzeń językowych, komunikacyjnych, poznawczych, percepcyjnych lub ruchowych.

Apraksja – zaburzenia planowania oraz realizowania ruchów dowolnych.

Aprozodja emocjonalna – trudności z ekspresją treści emocjonalnych oraz w rozpoznawaniu stanów wewnętrznych na podstawie wyrazu twarzy oraz emocjonalnej barwy głosu.

Aprozodja lingwistyczna – wypowiedzi są spłaszczone intonacyjnie, pozbawione akcentu logicznego, spowolnione i monotonne.

ARND – Poalkoholowe zaburzenia rozwoju układu nerwowego (przy FAS).

Blastopatie – czynniki teratogenne działające na zygotę.

Blokowanie – przerwanie toku wypowiedzi zanim jej wątek został przedstawiony w całości.

Błąd językowy – nieświadome i nieuzasadnione funkcjonalnie odstępstwo od normy językowej.

Cechy dystynktywne – cecha odróżniająca głoski w klasyfikacji uniwersalnej lub fonemy określonego języka – nosowość, dźwięczność, akcent, iloczas.

Chordektomia – chirurgiczne usuniecie głośni, stosowane przy występowaniu nowotworów.

Czynności prymarne – biologiczne funkcje związanie z zespołem orofacjalnym, wyprzedzające mowę, tj. pobieranie pokarmu, picie, oddychanie, ssanie, mimika twarzy, podnoszenie główki i utrzymywanie jej pozycji, autostymulacja oraz autozabawy orofacjalne.

Deluzja – fałszywe przekonania na temat otoczenia zewnętrznego lub własnego stanu z poczuciem realności przeżywanej fikcji.

Demencja – wynik zamierania neuronów oraz układów synaptycznych. Prowadzi do zaniku narracji, obniżenia sprawności dialogowej, dezintegracji wiedzy o realizacjach społecznych i rozpadu „językowej sprawności społecznej”.

Dysfagia – zaburzenia czynności połykania.

Dysfonemia – zaburzenia dźwiękowej realizacji fonemów języka polskiego z zachowaniem ograniczonej sprawności odróżniania głosek.

Dysfonia – zaburzenie głosu będące następstwem patologicznej zmiany w budowie narządu głosu lub jego czynnościach głosotwórczych. Zaburzenia sposobu emisji głosu, jego charakteru, zakresu oraz czasu fonacji.

Dysglosja – wadliwa wymowa, zniekształcenie lub niemożność wytwarzania dźwięków mowy, na skutek nieprawidłowej budowy i/lub czynności anatomicznej struktur istotnych dla prawidłowego rozwoju i funkcjonowania językowych zachowań komunikacyjnych.

Dysgrafia – specyficzne trudności w pisaniu w aspekcie graficznym.

Dyslalia – ogólne pojęcie stosowane przy określaniu różnych postaci wad wymowy.

Dyslalia ankyloglosyjna – zaburzenia mowy spowodowane zbyt krótkim wędzidełkiem podjęzykowym.

Dyslalia audiogenna – zaburzenia mowy osób niesłyszących.

Dyslalia centralna – zaburzenia mowy w przebiegu afazji.

Dyslalia nabyta – zaburzenia mowy nabyte w trakcie życia np. po okaleczających operacjach.

Dyslalia pierwotna – zaburzenia mowy towarzyszące dziecku od początku procesu tworzenia się sprawności językowej.

Dysleksja – specyficzne trudności w nauce czytania i pisania

Dysleksja nabyta  – zaburzenia komunikacji językowej i pisemnej, występujące w późniejszym czasie i oznaczające utratę opanowanych uprzednio umiejętności.

Dysleksja rozwojowa – zaburzenia komunikacji językowej oraz pisemnej. Często powiązane z zaburzeniem lub opóźnieniem rozwoju mowy dziecka – zakłóconym opanowywaniem kompetencji i sprawności językowych, głównie fonologiczno – fonetycznych.

Dysortografia – specyficzne trudności w pisaniu w aspekcie poprawnej pisowni.

Dyzartria – neuromotoryczne zaburzeie mowy, występuje utrudniona lub niewyraźna wymowa przy prawidłowym opanowaniu oraz rozumieniu języka.

Dźwięczenie – wzorzec mowy, w którym podobieństwo dźwiękowe a nie znaczenie słów decyduje o ich wyborze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *