Dziś przedstawię sposób na urozmaicenie zajęć logopedycznych- grę planszową, którą można wykonać z dzieckiem. W prosty i szybki sposób sprawiamy, że ćwiczenia będą ciekawsze, a dziecko chętniej będzie w nich uczestniczyć.
Do wykonania naszej pomocy potrzebujemy: 1. kartkę A3 (opcjonalnie dwie kartki A4), 2. stempelki, 3. ołówek, 4. mniejsze karteczki (kwadraty lub prostokąty).
Poniżej przedstawioną wersję gry, wykonałam z kuzynką – jest to naprawdę świetna zabawa, która pozwala dziecku na podejmowanie decyzji (kształt gry, funkcje pól itp.).
Na początku musimy wybrać kształt i motyw naszej gry – w tym przypadku wygrała koniczynka. Inne opcje do wyboru to np. stonoga, motyl, serce, kwiat, tor wyścigowy – ogranicza nas tylko wyobraźnia.
Wybrany kształt rysujemy na kartce A3, po czym ustalamy gdzie ma się znajdować „start” i „meta”. Następnie rysujemy pola które będziemy zapełniać stempelkami.
Pora wybrać funkcje pól gry. Każdy stempel ma przypisane znaczenie, które wybieramy wraz z dzieckiem (np. zadania, zagadki, skocz do przodu o dwa pola itp.). Warto rozpisać instrukcję do gry w jednym z rogów planszy.
Teraz czas aby wypełnić pola stempelkami . Ta czynność jest dla większości dzieci dużą frajdą, warto więc pozwolić im zrobić to samodzielnie – jedynie z drobnymi wskazówkami.
Gdy gra jest już prawie gotowa, czas wymyślić zadania i zagadki oraz wyznaczyć na planszy ich miejsca. Jako listę zadań wykorzystałam ćwiczenia narządów artykulacyjnych z poprzednich wpisów. Zagadki wymyśliłam w większości samodzielnie, tak aby dziecko w trakcie gry musiało się nad nimi zastanowić. Teraz umieszczamy nasze zadania i zagadki w odpowiednich miejscach i gotowe!
Poniżej przedstawiam zdjęcie gry z poprzedniego postu [klik]. Plansza została pokolorowana przez dziecko, dzięki czemu stała się bardziej spersonalizowana. Jak widać po stanie gry, jest często używana a to oznacza, że dziecko lubi w nią grać 🙂 Warto w takim przypadku zalaminować grę po jej pokolorowaniu.
Miłej zabawy!